hirdetés
2024. március. 29., péntek - Auguszta.

Egészségügy: Kik lesznek a tárca helyi intézői?

Legkésőbb e hónap végére pontot kell tenni annak a vitának a végére, mely a Térségi Egészségszervezési Központ (TESZK) vezetőinek jog- és hatásköréről szól. Amennyiben májusban a szaktárca valóban indulni akar az új szisztémán alapuló ellátórendszerrel, akkor január végére fel kell állniuk a Térségi Egészségszervezési Központoknak.

Csúszásban van a szaktárca, ugyanis a jelenleg hatályos kormányhatározat – 1208/2011 (VI.28) – szerint november végére fel kellett volna állniuk azoknak a Térségi Egészségszervezési Központoknak, amelyek az egészségügyi intézmények funkcionális együttműködési formáinak (szakmai kapcsolatok, háttérszolgáltatások, közös beszerzések) kialakításáért és a területi egészségszervezési feladatokért felelnek majd.

Az egészségügyi intézmények állami tulajdonba kerülése lassítja az átalakítás folyamatát, az átadás-átvételi procedúra leterheli a GYEMSZI kapacitásait, a szaktárca pedig állandó harcban áll: egyrészt Szócska Miklós év végén partizánharcot folytatott a nemzetgazdasági tárca által szigorúan őrzött maradványpénzek megszerzéséért, továbbá jelentős energiákat emészt fel az államtitkárságon a humánerőforrás krízis kezelése is. A Papp Magor által vezetett harcban egyelőre csak csatát (értsd: időt) nyert a tárca, ráadásul a Magyar Orvosok Szövetsége (MOSZ) által meghirdetett akció is komoly veszélyt jelent: eddig már mintegy kétezer orvos nyilatkozott arról, hogy nem vállal önként túlmunkát. A MOSZ a bértárgyalások megkezdése ellenére is fenntartja akcióját.

Természetesen zajlanak a háttértárgyalások, szerdán ismét egyeztet a GYEMSZI a Térségi Egészségszervezési Központok szervezeti és működési szabályzatáról, ugyanis időközben heves vita bontakozott ki az érintettek között. A MedicalOnline információi szerint a szaktárca rövid pórázon tartaná a térségi vezetőket, sőt, egyes vélekedések szerint „fojtó nyakörvet” tenne rájuk. Semmiben sem dönthetnének önállóan, sem a térségi kapacitások felosztásában, sem az intézmények gazdálkodó egységeinek összevonásában, sem a közbeszerzések koordinálásában, és személyi kérdésekben sem.   Minden „döntésüket” a GYEMSZI-vel, áttételesen az Egészségügyért Felelős Államtitkársággal kellene jóváhagyatniuk. Csakhogy így kevesen szeretnék bedugni a fejüket a hurokba.

A MedicalOnline úgy értesült: egyelőre hat TESZK vezetőjének személye tűnik "biztosnak" ­– már, ha vállalják ezt a szép, kényelmes, kockázatmentes pozíciót. Úgy tudjuk a tárca a miskolci térség élére Tóth Lászlót, a Miskolci Egészségügyi Központ Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatóját, a szegedi térségbe Mészáros Jánost, az SZTE ÁOK Controlling Főigazgatóság Controlling Igazgatóját, a pécsi térségbe Horváth Zoltánt, a Baranya Megyei Közgyűlés nemrégiben távozott elnökét, Győrbe Varga Gábort, a Petz Aladár Kórház korábbi főigazgatóját, a debreceni térségbe pedig Ónodi-Szűcs Zoltánt, a Debreceni Önkormányzati Egészségügyi Holding Zrt elnök-vezérigazgatóját jelöli. Budapesten egyelőre csak Schiszler István neve ismert, ám várhatóan további két vezetőt jelöl még az államtitkárság a „megatérség” (3 térség) élére.

Tinnyei Mária
a szerző cikkei

cimkék

hirdetés

Könyveink