hirdetés
2024. március. 28., csütörtök - Gedeon, Johanna.

Közleményben reagál a MOK

A Magyar Nemzet Online kiadásában az egészségügyben működő kamarák működését szabályozó törvény módosítási tervezetének ügyében megjelent írás sajnálatosan számos pontatlanságot tartalmaz - írja a kamara.

"Ezért ezúton nyilvánossá tesszük az e tárgyban született utolsó hivatalos kamarai dokumentumunk szöveghű másolatát a teljes tisztánlátás érdekében, melyet társkamaráink, valamint az illetékes döntéshozók kaptak meg 2010. december 10-én. E nyilatkozatot követően a törvény tervezete válasz, és további egyeztetés nélkül került benyújtásra."

Tisztelt Címzettek!

Az egészségügyben működő szakmai kamarákról szóló törvény napirenden lévő módosításának tárgyában a mai napon egyeztetésen vettünk részt a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumban annak érdekében, hogy a törvénymódosítás tervezet korábban vitatott pontjai tekintetében a felek álláspontjukat kifejthessék, és keressék a megegyezést.

A tárgyaláson elhangzottakról a Magyar Orvosi Kamara elnökségét az egyeztetést követően összehívott rendkívüli ülésen tájékoztattam, melynek nyomán a MOK álláspontja az alábbiak szerinti:

A Magyar Orvosi Kamara elnöksége egyhangú határozatában kitart korábbi elvi álláspontja mellett, miszerint köztestületünk gyakorlatilag kizárólag tagdíjból gazdálkodó, független hivatásrend, az is kíván maradni, és mint ilyen továbbra sem ért egyet azzal, hogy törvény útján avatkozzanak be a gazdálkodását, illetve testületi munkáját érintő kérdésekbe.

Ugyanakkor tisztában vagyunk a jogalkotás rendjével, és a Kormány kinyilvánított szándékaival a kamarák jövőjét illetően, és azzal is, hogy a korábbiakban deklarált álláspontunk törvényben való biztosítására a tárgyaláson túli eszközzel nem rendelkezünk. Elismerjük a KIM vezető tisztségviselőjének a mai tárgyaláson fontos kérdésekben mutatott kompromisszumkészségét, és ezért, kérésének megfelelően – elvi álláspontunk fenntartása mellett – az alábbi javaslatokat tesszük:

1. A kamarai tagdíj éves mértéke a mindenkor államilag deklarált minimálbérrel összefüggésben úgy legyen definiálva, hogy az ne haladhassa meg az adott év minimálbérének mértékét. (Az utolsó tárgyaláson elővezetett NEFMI javaslat ugyanezt olyan szűkre szabná, hogy gyakorlatilag egy néhány ezer Forintos tagdíj korrekció is törvénymódosítást igényelne, ami számunkra nem járható út.)

2. A kamarai tisztségviselők javadalmazása tekintetében az állami szférában 2010-ben törvény útján meghatározott maximum limitre való utalást tudjuk elfogadni (2010. évi XC. Tv. II. fejezet 9.§ (3) a) pontja szerint). Ez egyrészt megfelelő mozgásteret biztosít a döntésre jogosult testületek számára, másrészt kerül minden olyan taxációt ("miniszteri, államtitkári fizetés" stb.), amely esetleg bárki számára pro vagy kontra kritizálható lenne.

3. Tudomásul vesszük, hogy a törvény szerint köztestületünk felügyeletét ellátó ágazati minisztérium delegáltja tanácskozási joggal állandó meghívottja legyen Országos Felügyelő Bizottságunknak.

4. A szóban elhangzottak szerint kívánjuk a törvénymódosítási tervezetben látni a kamarai tisztségviselőket feladatuk ellátásához szükséges mértékben megillető munkaidő kedvezményt, és tisztségükkel kapcsolatban őket megillető munkajogi védelmet.

5. Különös tekintettel arra, hogy kénytelenek vagyunk tudomásul venni a korábbi – közel 15 évig hatályos és működőképes – kamarai törvényünkben biztosított egyetértési jogaink végleges elveszítését, kérjük, hogy – úgyszintén a KIM Államtitkárával történt szóbeli egyeztetésen elhangzottak értelmében – köztestületünk véleményezési jogosítványait az általunk 2010. november 11-én elfogadott szövegváltozat szerint maradéktalanul biztosítsák.

"Az ügyet érintő minden további kommentár helyett továbbra is az egészségügy helyzetének és a benne dolgozók életkörülményeinek sürgős javítása legfontosabb érdekünk, ezt szorgalmazni legfontosabb feladatunk, melynek érdekében a jövőben is együtt kívánunk működni minden felelős és illetékes döntéshozóval."

(forrás: MTI)
hirdetés

Könyveink