2024. április. 26., péntek - Ervin.

Felfigyeltek a daganatsejtek átalakulására

Daganatos sejteket alakítottak át immunsejtekké a Stanford Egyetem tudósai, minek révén alternatív terápiát dolgozhatnak ki az egyik legagresszívabb leukémiaféleség kezelésére – írja az MNO.

„Az úgynevezett B-sejtes akut limfoid leukémia, különösen a Philadelphia-kromoszómának nevezett génmutáció megléte esetén a vérrák rendkívül agresszív formája, amelynél igen rosszak a betegek életkilátásai” – hangsúlyozta a kutatásokat irányító Ravi Majeti professzor, a tanulmány vezető szerzője. Mint kiemelte, a felfedezés majdhogynem a véletlennek köszönhető. „Próbáltuk életben tartani a tumorsejttenyészeteket különböző tápszerek és növekedési faktorok adagolásával” – ismertette az előzményeket a professzor.

A kutatócsoport egyik tagja a tenyészetet mikroszkóp alatt tanulmányozva figyelt fel arra, hogy némely sejt makrofággá (falósejtté) alakult át. Az okokat elemezve a tudósnak egy korábban olvasott tanulmány jutott eszébe, miszerint az egereknél a B-limfociták előalakjai makrofágokká alakulnak át a gének átírását segítő fehérjék (transzkripciós faktorok) hatására. Ennek alapján a kutatócsoport arra a következtetésre jutott, hogy a daganatos sejtek átalakulását a meghatározott DNS-szakaszokhoz kötődő „fehérjekoktél” idézte elő – olvasható az mno.hu-n.

(forrás: MNO)