2024. április. 23., kedd - Béla.

Tudomány

Mégsem csökevényes szerv a féregnyúlvány?

Darwin szerint csak néhány faj rendelkezik féregnyúlvánnyal (appendix), és az emberi appendix csak a vakbél (coecum) egy részének elcsökevényesedett maradványa, amelynek semmi haszna nincs. A Journal of Evolutionary Biology legutóbbi számában megjelent tanulmány szerint viszont egyenesen a természetes szelekció erői akadályozzák meg, hogy a szerv végképp összezsugorodjon és eltűnjön.

Már két éve kimutatták a Duke Egyetem Orvosi Központjának kutatói, hogy a féregnyúlvány nem felesleges szerv, hanem a hasznos bélbaktériumok biztonságos búvóhelye, amit akkor vesznek igénybe, ha a bélviszonyok ideiglenesen kellemetlenül alakulnak számukra.

A legújabb kutatás a féregnyúlvány evolúciós történetét tárta fel, és kiderült: a szerv kb. 80 millió évvel ezelőtt fejlődött ki, legalább két független útvonalon. Ugyanis az ausztráliai erszényesek is rendelkeznek appendix-szel, ahogyan a rágcsáló és a főemlős fajok 70 százaléka is. Mivel a kisebb féregnyúlvány hajlamosabb a gyulladásra, a szerv további zsugorodása valószínűtlen – állapítja meg a kutatásról beszámoló  Scientific American munkatársa, Steve Mirsky.

Kazai Anita