2024. március. 29., péntek - Auguszta.

Őssejtekből raktak össze belsőfület

A kutatók új módszert fejlesztettek ki arra, miként lehet őssejtekből létrehozni a belsőfül legfontosabb struktúráit – számolt be a Nature című lap. Az őssejtekből kialakult szőrsejtek tökéletesen működtek és érzékelték a mozgást és a gravitációt.

Az Indiana Egyetem kutatói háromdimenziós sejttenyésztéses módszerrel képesek voltak őssejtekből létrehozni a belsőfül szenzoros epitéliumát, mely a fejmozgásokat, a gravitációt és a hangokat érzékeli. Az epitéliumot szőrsejtek, támasztósejtek és idegsejtek építik fel. A háromdimenziós módszerrel a természeteshez sokkal közelebb álló szöveteket és szerveket tudtak létrehozni, mint a kétdimenziós technikával. A háromdimenziós sejtkultúrában a sejtek egymáshoz kapcsolódhatnak és természetes sejtes összeköttetéseket hozhatnak létre. Karl R. Koehler, a tanulmány egyik szerzője ezt így magyarázza: „A háromdimenziós sejttenyészetben a sejteknek módjuk van arra, hogy önszerveződéssel komplex szöveteket hozzanak létre olyan mechanikai szabályok alapján, melyek természetes körülmények között is megtalálhatók az embrionális fejlődésben. Magunk is meglepődtünk azt látva, hogy amikor az őssejtek megkapják az irányt ahhoz, hogy belsőfül-prekurzorokká alakuljanak, majd háromdimenziós sejtkultúrába kerülnek, ezek a sejtek úgy viselkednek, mintha nem csak azt tudnák, miként alakuljanak a belsőfül különböző sejtjeivé, hanem azt is, miként szerveződjenek olyan struktúrákba, mely feltűnően hasonlít a természet által „létrehozott” belsőfülhöz”.

Koehler azt is hozzáteszi, hogy eredetileg belsőfül-prekurzorokat akartak létrehozni, olyan sejteket, melyekből aztán más sejtek alakulnak ki, de a háromdimenziós sejtkultúra átvizsgálásakor több ezer szőrsejtet találtak a tenyészetben. Elektrofiziológiai vizsgálatokkal megállapították, hogy az őssejtekből kialakult szőrsejtek tökéletesen működnek és érzékelik a mozgást és a gravitációt. Azt is megfigyelték, hogy neuronok is létrejöttek a sejtkultúrában, melyek aztán a szőrsejtekhez kapcsolódtak.

Már korábban is próbálkoztak azzal, hogy szokványos sejtkultúrákban létrehozzák a belsőfül szőrsejtjeit, a kétdimenziós kultúrákban azonban nem volt meg az az információ, mely a „szőrkötegek” kialakulásához szükséges. E szőrkötegek alapvetően fontosak a hangok érzékeléséhez és az egyensúly megtartásához. A kutatók további vizsgálatokat tartanak szükségesnek annak tisztázására, hogy a belső fülnek az auditoros érzékelésben részt vevő sejtjei miként fejlődnek ki, illetve hogyan lehetséges emberi belsőfülsejteket létrehozni. Azt is hozzáteszik ugyanakkor, hogy mostani kutatásuk további információkkal szolgál a belsőfül fejlődésének folyamatáról, és olyan új gyógyszerek vagy sejtterápiák kifejlesztéséhez vezethet el, melyek a ma még nem gyógyítható belsőfül-rendellenességek terápiájára is alkalmasak lehetnek.

dr. simonfalvi ildikó