2024. március. 19., kedd - József, Bánk.

Röntgensugár ellen medveállatka?

Védelmet biztosíthatnak az embereknek a röntgensugarakkal szemben a Föld legelpusztíthatatlanabb élőlényei, a parányi medveállatkák által termelt fehérjék – számol be egy japán kutatásról a HVG.

A medveállatkák különlegessége a rendkívüli alkalmazkodó képességük: olyan körülmények között is képesek életben maradni, amelyekben más élőlények bizonyosan elpusztulnának; élettartamuk rendkívül hosszú – olvasható a hvg.hu-n. A medveállatkák (Tardigrada) számára ellenálló képességet biztosító fehérjét más állati sejtekbe is el lehet juttatni – magyarázta az AFP francia hírügynökségnek Kunieda Takekazu, a Kiotói Egyetem tanára, a Nature Communications című brit tudományos folyóiratban megjelent tanulmány társszerzője.

A medveállatkák DNS-ét szekvenálva felfedeztek egy fehérjét, amely besugárzáskor a DNS-t védi. A kutatók szerint ez a fehérje csak a medveállatkák szervezetében található meg. A kutatásokat folytatva a tudósok megállapították, hogy ez a fehérje az emberi sejteket is megvédheti a röntgensugaraktól. A kutatás szerint a medveállatkák fehérjéje által védetten a DNS fele annyira károsodna.

A tanulmány szerint a medveállatkák hihetetlen ellenálló képességének titka a genomjával is magyarázható. Rendkívüli szárazság eseten az állatka képes teljesen kiszáradni és a normális állapotában elfogyasztott víz egy százalékával beérni. DNS-e ilyenkor több kis apró darabra esik szét. Az élettelenséghez közeli állapotban marad, amíg az életfunkciói a normálisnak 0,01 százalékára csökkennek. Később, amikor ismét vízhez jutnak, a medveállatkák képesek helyreállítani a DNS-üket, és károsodás nélkül kikerülni a rendkívüli kiszáradtság állapotából.

(forrás: HVG)