2012. május. 23., szerda - Dezső.


Genetikai háttere is lehet a D-vitamin hiányának

Három genetikai változást találtak kutatók, amelyek befolyásolhatják a D-vitamin-hiány kockázatát, és magyarázatot adhatnak arra, hogy miért alakulhat ki megfelelő étrend és napfény mellett is ez az állapot.

hirdetés
Mintegy 34 ezer európai ember génjeit tanulmányozva brit és amerikai kutatók megállapították, hogy a koleszterin szintézisében, valamint a D-vitamin lebontásában és szállításában közreműködő három gén bizonyos változatainak előfordulása növelheti a vitaminhiány kockázatát.
Mint Elina Hypponen, a University College London munkatársa elmondta, ennek a három génváltozatnak a jelenléte több mint duplájára emelte a D-vitamin hiányának kockázatát.
A D-vitamin hiánya összefüggésbe hozható a csontok gyengülésével, de növelheti egyes ráktípusok, az artériás betegségek és a tuberkulózis (gümőkór) kockázatát is. A világ népességének csaknem fele él D-vitaminhiánnyal, a helyzet ráadásul romlik, mert az emberek egyre kevesebbet tartózkodnak a szabadban, vagy ilyenkor befedik teljes testfelületüket.
A szakértők naponta 25-50 mikrogramm D-vitamin bevitelét javasolják, ezt magunkhoz vehetjük például halolajjal, tojással és a zsírosabb húsú halak fogyasztásával.
Hypponen hangsúlyozta, hogy továbbra is legfontosabb a vitaminhiány megelőzésére a megfelelő étrend és a napfény, ám a tanulmány magyarázatot adhat arra, hogy miként alakulhat ki azoknál is, akik betartják ezeket az életmódbeli ajánlásokat.

Mintegy 34 ezer európai ember génjeit tanulmányozva brit és amerikai kutatók megállapították, hogy a koleszterin szintézisében, valamint a D-vitamin lebontásában és szállításában közreműködő három gén bizonyos változatainak előfordulása növelheti a vitaminhiány kockázatát.

Mint Elina Hypponen, a University College London munkatársa elmondta, ennek a három génváltozatnak a jelenléte több mint duplájára emelte a D-vitamin hiányának kockázatát.

A D-vitamin hiánya összefüggésbe hozható a csontok gyengülésével, de növelheti egyes ráktípusok, az artériás betegségek és a tuberkulózis kockázatát is. A világ népességének csaknem fele él D-vitamin-hiánnyal, a helyzet ráadásul romlik, mert az emberek egyre kevesebbet tartózkodnak a szabadban, vagy ilyenkor befedik teljes testfelületüket.

A szakértők naponta 25–50 mikrogramm D-vitamin bevitelét javasolják, ezt magunkhoz vehetjük például halolajjal, tojással és a zsírosabb húsú halak fogyasztásával.

Hypponen hangsúlyozta, hogy továbbra is legfontosabb a vitaminhiány megelőzésére a megfelelő étrend és a napfény, ám a tanulmány magyarázatot adhat arra, hogy miként alakulhat ki azoknál is, akik betartják ezeket az életmódbeli ajánlásokat.

(forrás: MTI )
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Fogfájásom ellenére pár hete nem láttak el a Központi Stomatológiai Intézet Ambulanciáján úgy, hogy rendelési időben mentem és minden hónapban fizetem a tb-t.

Süvít a szél a völgy felett. A mocskos terv, ím füstbe ment... Giulio hűséges betegei egy emberként átjelentkeztek az orvos által jelenleg helyettesként ellátott cserépváraljai praxisba. A folyamat tegnap informatikai szinten is megvalósult.

Alkohol, drog, szex, párkapcsolat. Suli, sport, szabadidő, szórakozás. Függőség, betegség, tabu. Minden, ami foglalkoztatja és meghatározza az y generációt.

Előadásom után prof. dr. Merkely Béla, a kardiológiai társaság elnöke azt a kérdést tette fel, amit ilyenkor szoktam kapni: mit kezdjen az internet térnyerésével egy olyan idősebb orvos, akinek nincs ideje egész nap az internet előtt ülni. A kérdés lehetőséget adott arra, hogy három tévhitet is eloszlassak...