Page 2 - Medical Tribune 2013/6.

Interjú
M
edical
T
ribune
2013.
június
28.
3
részletesebb tervekre volna szük­
ség, amelyekben meghatározzák
az odavezetô utat a megfelelô
ütemezéssel, határidôkkel, for­
rá­sokkal és felelôsökkel…
Ez persze a magyar közpolitika
ál­talános hiányossága, nem csak
az egészségügyé. Nagy tanul­
sága az értékelésünknek, hogy
a szabályozást sem lehet meg­
spórolni: ahhoz pél­
dául, hogy a preferált
szinteken lássák el a
betegeket, a kapacitás
fejlesztése nem elég,
fi­nanszírozási ösz­tön­
zôkre is szükség van.
A kérdés másik fele az
adminisztratív oldal,
amely­rôl azt mond­
hatom, hogy mindez
Európa-szerte rend­
kívül bonyolult. Van
olyan gyanúnk, hogy
a magyar bürokrácia
még tovább bonyolítja
a hazai eljárásrendet,
de azért volt interjúala­
nyunk, aki úgy fogal­
mazott, hogy „magyar
embernek nem árt az a
kis extra ellenôrzés”.
Aztán majd csak meg­
tanuljuk.
n
Sok idô persze nin-
csen; a GYEMSZI fô­
igaz­gatója egy mi­napi
szim­póziumon figyel­
mez­tetett: legközelebb
talán 90 mil­liárd jut­
hat az ágazatnak, így mu­
száj lenne jól felkészülni.
Lesz változás a 2014–20-as
uniós forrásidôszakra? Meg­
fogadják, amiket ajánlanak
vagy csak az asztalfióknak
készültek az elemzések?
Az irányszámok még moz­
gás­ban vannak, de az biztos,
hogy lényegesen kevesebb pénze
lesz az egészségügynek. Alapo­
sab­ban célszerû tehát megnézni,
mire fordítjuk majd. Szerin­
tem annyira azért nem drámai
a helyzet, hiszen a mostani cik­
lusban sok forrás jutott kórházi
fejlesztésekre, ami most – az EU
eddigi jelzései alapján – kevésbé
lesz prioritás. Amennyire tudom,
korábban is volt igény a forrá­
sok felhasználását vizsgáló elem­
zésekre, és ez uniós elvárás is.
Mindenféle jövôbeli fejlesztéshez
ez persze csak egy input lehet, de
azt kell mondjam, sokszor meg­
lepetéssel tapasztaltuk, men�­
nyi segítséget kaptunk különféle
szer­ve­zetekrôl. Azaz, az ered­
mé­nyekre elkezdett figyelni a
ma­gyar fejlesztéspolitika.
Köbli Anikó
Az értékelés az NFÜ honlapján,
a
ugyi_fejlesztesek_ertekelese
linken érhetô el.
n
A kataszter ma sem mûködik…
Nem igazán, és ebben sze­
repe van annak, hogy a jog­
szabályi környezet továbbra is
ugyanolyan, mint régen, ma sem
szankcionálják például a jelen­
tések elmaradását. Az adatbázis
modern, a felület is az, végsô
soron mégis azt mondhatjuk,
hogy szélsôséges esetben az élet
oldja majd meg a kérdést a gépek
öregedésével, az új típusú adatok
és adatbevitel dominánssá válá­
sával – de ehhez is kell egyfajta
jelentési fegyelem. Kérdés, hogy
ezt meg akarjuk-e várni.
n
Egészségügyi szakértôk évek
óta mondják, hogy rossz az
uniós források felhasználása,
hogy elôre kéne gondolkodni…
Mondja, miért nem lehet ezeket
a programokat idôben kita-
lálni, kiírni és ki is fizetni?
Azt gondolom, ennek van
egy szakmai és egy adminiszt­
ratív oldala. Ahhoz, hogy a fej­
lesztéspolitika jól mûködjön,
jó szakpolitika és szakpolitikai
stratégia kell. Nem lehet úgy ter­
vezni, hogy nincs képünk arról,
milyen most az ellátórendszer,
milyen állapotba akarjuk eljut­
tatni, és ehhez mennyiben szük­
ségesek fejlesztéspolitikai eszkö­
zök, s mennyiben szabályozók.
n
Az egészségügyben ott van a
Semmelweis Terv, még ha felül
is írta az élet. Nem lehet azt
mondani, hogy nem tudták,
mit akarnak és mikor.
A Semmelweis Terv túlságo­
san magas szintû elképzeléseket
tartalmaz ahhoz, hogy megfelelô
alapja lehessen fejlesztéspoli­
tikai beavatkozásoknak. Jóval
a járóbetegszektorból az alap­el­lá­
tás felé. A normál finanszírozás­
ban mintegy 17 százalékot tesz ki
az alapellátás, a fejlesztési forrá­
sokból azonban öt százalék alatt
részesedett. Igaz, ez a fejlesztési
ciklus döntôen a beruházásokról,
ha úgy tetszik, a betonról szólt,
abból pedig több van a kórhá­
zakban.
n
Nem megfelelôen
hasznosulnak az élet-
módp r og r amok r a
szánt források sem.
Tudjuk, hogy a cik-
lus hátralévô részé-
ben erre koncentrál
az egészségpolitika,
de mi lenne itt a
teendô? Itt folynak
el a nagy pénzek?
Dôreség lenne a
pénzlenyúlás terepé­
nek minôsíteni ezt a
területet, hiszen olyan
célokra mentek pénzek,
amelyek az egészség­
fejlesztési kiírásoknak
megfelelnek. A miénk­
hez hasonló jelentések
azonban a fejlesztések
javítása céljából készül­
nek, így nem is vizsgál­
nak ilyesmit. A kérdés
inkább az lehet, hogy jól
kiválasztott tevékenysé­
gek voltak-e a támoga­
tott projektek. Bár az
eredményeket nehéz
összegezni, a 300-nál
több program között nagyon sok
olyat találunk, ami hasznos tevé­
kenységnek minôsíthetô. A helyi
programok azonban sokszor
nagyon messze vannak az orszá­
gos ajánlásoktól, módszertani
irányelvektôl, a nemzetközi leg­
jobb gyakorlattól. Jó volna, ha a
továbbiakban a pályázati pénzbôl
megvalósított helyi programok
tartalma jobban illeszkedne az
elfogadott központi programok­
hoz és ajánlásokhoz.
n
A legtöbb kritika évek óta az
informatikai fejlesztéseket éri,
hiszen ezek java részét még
ki sem írták, nemhogy meg-
kezdték volna. Szege Zoltán, a
Programiroda vezetôje is úgy
fogalmazott az IME legutóbbi
konferenciáján, hogy jelentôs a
lemaradás, és sokan most is azt
hiszik, hogy számos e-Health
projektbôl nem lesz semmi.
Az e-egészségügy területén
nem nagyon volt olyan projekt,
ami lezárult volna az értéke­
lési idôszakban. Egyedül a gép-
mûszer katasztert vizsgálhattuk,
de ennek kapcsán is látszott,
hogy nehéz megvalósítani egy
ilyen típusú regisztert, ágazati
adatszolgáltatást a nélkül, hogy
az e-egészségügy keretei adottak
lennének. Ez a megoldás kicsit
elôre is szaladt…
ségi állapotban élôkhöz. A hoz­
záférés javítása szempontjából
a projektek megvalósították a
célt, azaz tudták az igénybevé­
telt növelni, aminek haszna pél­
dául az idôben felismert betegség.
Mivel kezdetben külön forráso­
kat is terveztek juttatni ezekre a
helyekre, nem lehet azt mondani,
hogy az egészségpolitika ne lett
volna tudatában annak, hogy
rossz üzemméretû rendelôket hoz
létre. Ha ezek szisztematikusan
be is épültek volna a rendszerbe,
most nem is kellene a pénzügyi
fenntarthatóságról beszélnünk.
A mérések egyébként azt mutat­
ják, hogy ezekben az újonnan lét­
rehozott kistérségi rendelôkben
az igénybevétel már olyan, mint a
hasonló térségekben, ahol koráb­
ban is volt szakrendelô, ami per­
sze azt is jelzi, hogy a magyar
egészségügyben nagy hatása van
a kínálati oldali tényezôknek.
Ugyanezt a célt persze jobb
betegútszervezéssel is elérhetnénk,
de ez ma kevésbé mûködik.
n
A források lekötése akadozik, a
TÁMOP esetében 41, a TIOP-
nál 72 százalék, a kifizetés
azonban csak 13,27 százalék,
ami kockázatot jelent a projek-
tek befejezését illetôen is…
Mi a tavaly szeptemberi álla­
potnak megfelelô pillanatfelvételt
közöltünk a források felhaszná­
lásáról; értékelni pedig a lezárult
projekteket értékeltük. Azt gondo­
lom, az ágazatban mindenki tuda­
tában van a „forrásfelhasználási
kényszernek”.
n
Az alapellátással kapcsolatban
némi ellentmondás látszik.
A jelenlegi egészségügyi kor-
mányzat kezdetektôl prioritás-
ként beszél az alapellátásról,
önök szerint viszont meg kell
majd határozni ennek a terü-
letnek a jövôbeni szerepét...
Ezt a kérdést is csak a fejlesz­
tések oldaláról tudom kommen­
tálni. A források akkor tudnak
hozzájárulni a rendszer jobbítá­
sához, ha a szakpolitikának van
határozott elképzelése arról,
milyen ellátórendszert szeretne:
tudja, mit kell tennie, és tud ehhez
forrást is rendelni. A ciklus során
hangsúlyos cél volt, hogy erôsítsék
az alacsonyabb progresszivitású
szintek szerepét. Ez azonban nem
mindig látszik a források eloszlá­
sában: annak vannak látványos
jelei, hogy a kórházi szektor felôl
a járóbeteg-ellátás felé tereljék az
igénybevételt, az ugyanakkor nem
látható, miként tennék ugyanezt
n
Finom megfogalmazásokkal,
de kritikával illették az egész-
ségügy vezetôségét az elmúlt
idôszak uniós projektjei miatt.
Mennyire tudott élni az ágazat
ezzel a sosemvolt lehetôséggel?
Elszalasztottuk?
Azt egyelôre túlzás lenne
mondani, hogy mennyi mindent
elszalasztottunk, hiszen sok pro­
jekt még folyamatban van. Bár
vannak, akik látnak kockáza­
tokat ezek megvalósulásában,
tény, hogy az unióban arányo­
san Magyarország fordította a
legtöbbet az egészségügy fejlesz­
tésére. Ezért is érdemes megvizs­
gálnunk, mennyire volt megfelelô
a források felhasználása. A még
futó projektek hatását még nem
értékelhetjük, és azt se felejtsük
el, hogy az egészségügyi hatások
klasszikusan csak jóval késôbb
mérhetôk, ráadásul ott is komoly
módszertani megfontolások szük­
ségesek, ahol a projekt már lezá­
rult, mert nehéz a fejlesztés hatását
az összes többi hatástól elkülöní­
teni. A kritikák pedig – igazodva
az értékelés céljához – pozitív kri­
tikák: javaslatok arra nézve, hogy
mit lehet még jobban csinálni.
n
Megfogalmazásaik szerint a
prog­ramok célzottsága jó, a
fi­nan­szírozási arányhoz képest
több forrás jutott a rosszabb
egészségi állapotú térségekbe.
De – és kezdjük az önök által
vizsgált programok közül a
járóbeteg-ellátással – sokan
kétségeiket fogalmazták meg
például a zöldmezôs beruházás-
sal készült szakrendelôk fenn­
tarthatóságával kapcsolatban.
Nem mindegy, mit értünk
fenntartható alatt. Ha azt, hogy
a járóbeteg-ellátókra vonatkozó
térítési és finanszírozási díjakból
ki lehet-e jönni, azt mondhatjuk,
hogy a rendszer logikája auto­
matikusan hátrányos helyzetbe
hozza a kisebbeket.
n
Márpedig itt kistérségekrôl,
kisebb intézményekrôl, keve-
sebb óraszámról van szó…
– …
amit, tegyünk hozzá, a
helyben meglévô kereslet is indo­
kolt, de ebbôl a pénzbôl nyilván
csak nehezen lehet kijönni. Furcsa
módon még az orvosok is többe
kerülnek egy kis rendelôben,
ahová vállalkozóként mennek,
kisebb óraszámban, messzebbrôl.
A kezdeti célok azonban arról
szóltak, hogy olyan kapacitá­
sokat kell létrehozni, amelyek
közelebb viszik az ellátást a nehe­
zebb helyzetben, rosszabb egész­
Kiss Norbert az európai uniós pénzek felhasználásáról
Elszalasztott lehetôségek?
Soha nem látott mennyiségû uniós forrás állt az egészségügy
rendelkezésére 2007 és 2013 között. A Hétfa Kutatóintézet, a
Budapest Intézet és a Revita Alapítvány az NFÜ megrendelésére
értékelte a 2012 szeptemberéig befejezett egészségügyi fejleszté-
seket. Az eredményekrôl Kiss Norbert vezetô elemzôt, a Corvinus
Egyetem Vezetéstudományi Intézetének kutatóját kérdeztük.
Fotó: Bodó Gábor