Page 3 - Medical Tribune 2013/6.

Háttér
4
2013.
június
28.
M
edical
T
ribune
fogászati szûrésekor megtörténjen
a stomatoonkológiai szûrés is –
erre a programban nincs utalás,
holott ezt az elôkészítés során a
szakma javasolta.
Mindezek a fogászati szûrés
lényegét jelentik. Innen kezdôdnek
aztán a komolyabb aggályok:
mi lesz a páciens további sorsa?
Hazánkban jelenleg a területi
illetôségû fogorvosi rendelôkben
OEP-finanszírozással végzik a fog­
megtartó tevékenységeket, a fogak
tömését, gyökértömését. Logikus
feltételezés,hogyaszûrôvizsgálatok
eredményei alapján a rendelôkben
megnô a betegforgalom, különben
nincs értelme a szûrésnek. A hazai
fogászat rendelkezésére álló – tör­
vény által meghatározott – összeg
évek óta 22-23 milliárd forint,
ami tapasztalataink alapján igen
szûkös kapacitás; jelentôs eme­
lése szükséges a várható helyzet­
ben. Ha ez nem történik meg, a
szûrôvizsgálatok nem vagy csak
részben érik el a kitûzött célt és nem
hoznak a lakosság orális egészségi
állapotában áttörô javulást.
Dr. Orosz Mihály,
Egészségügyi Szakmai Kollégium,
a Fog- és Szájbetegségek Tanács elnöke
Külön figyelem
a veszélyez­tetett nôk
szûrésére
Az emlôrák az egyik vezetô halálok
a nôk körében mind Európában,
mind Magyarországon. Hazánk­
ban évente 6-7000 új esetet fedez­
nek fel. Nemzetközi tanulmányok
bizonyítják, hogy az emlôdaganat
korai felismerése és a klinikai tüne­
tek megjelenés elôtt elkezdett keze­
lése az emlôrák halálozását csök­
kenti. Ez leghatékonyabban csak
szervezett, az egész országot lefedô
lakossági emlôszûrô programmal
érhetô el, mely az életkor szem­
pontjából veszélyeztetett célcso­
portnak, a 45–65 éves nôknek adja
meg a lehetôséget a szûrésre.
Hazánkban 2001 decemberé­
ben indult el lakossági emlôszûrés,
kezdetben az „Egészséges Nem­
zetért Népegészségügyi Program
2001–2010”
keretében, majd
késôbb a „Nemzeti Népegészség­
ügyi Program” részeként; a 45–65
év közötti nôk kétévenkénti, behí­
vásos rendszerû mammográfiás
szûrését teszi lehetôvé. A program
célul tûzte ki, hogy 2010-re 20 szá­
zalékkal csökkenjen az emlôrák
okozta halálozás. Ez akkor lett
volna elérhetô, ha a kétévenkénti
mammográfiás szûrôvizsgálaton
a nôk legalább 70 százaléka részt
vesz. Sajnos hazánkban a szervezett
lakossági szûrésben való részvétel
még most is alig éri el az 50 százalé­
kot, messze alatta marad a svédor­
szági 80 százalék fölötti átlagnak.
A háziorvos jelentôs szerepet
játszik abban, hogy minél több nô
Az elmúlt években az orális
egészségi állapottal kapcsolatban
több jelentôs és figyelemre méltó,
különbözô korosztályokat érintô
szûrôvizsgálat történt. Ezeknek
a szûrôvizsgálatoknak nemcsak
népegészségügyi jelentôségük van,
hanem tudományos értékük is fon­
tos. Az Egészségügyi Világszerve­
zet (WHO) adatbankja számára
például ötévenként kell elvégezni a
különbözô célkorcsoportok orszá­
gos szûrését. A korosztályok: 5–6;
12; 18; 35–44
és 65–74 évesek.
A különbözô tagállamok fogászati
mutatói így összehasonlíthatók,
illetve ezek alapján állapítható meg
az, hogy a WHO 2000-re, illetve
2020-
ra kitûzött céljai miként
valósulnak meg az egyes országok­
ban és az egész világon. E területen
jelentôs munkát végeztek hazánk­
ban Szôke, Petersen és Czukor.
Egyéb kiemelkedô szûrések voltak
Fejérdy és munkatársai országos, a
felnôtt lakosságot érintô vizsgála­
tai, valamint Gábris és munkatársai
serdülôkönvégzettszûrôvizsgálatai.
Az eredményekbôl megállapítható,
hogy az utóbbi években a 12 éve­
sek DMFT értéke, azaz fogszuva­
sodási indexe jelentôsen csökkent;
a serdülôkorúak kétharmada foga­
zati rendellenességgel bír, ezek fele
sürgôs fogszabályozási kezelésre
szorul. A parodontális betegségek
tendenciája növekvô; idôskorban
csökkenô tendenciát mutat a fogat­
lanság; az orális carcinomák pre­
venciója pedig emelkedik – a vizs­
gálatok eredményei egyértelmûen a
szûrôvizsgálatok népegészségügyi
fontosságára utalnak.
A nemzeti szûrôprogram
során végzendô szûrések eltér­
nek a fent ismertetett módszertôl.
Jelentôségük az, hogy a javasolt,
illetve kötelezô évenkénti szûrések
során a fogorvos (képzett klinikai
fogászati higiénikus) a szájüreg
részletes vizsgálata után rögzíti a
páciens fogászati, parodontológiai
státuszát. Ennek során javasolt
rögzíteni a nyálkahártyán észlelt
elváltozásokat. Az eredménye­
ket a beteggel, gyermek esetén a
szülôkkel szóban is ismertetni kell.
Praecancerosus (rákelôzô) elválto­
zások, daganatok esetén meg kell
tenni a további szükséges szakmai
lépéseket. Fontos, hogy a felnôttek
családi ellátói szemlélet említése,
jobb esetben kellô hangsúlyozása,
amely feltétlenül korrigálandó a
már megjelent algoritmuson túli
dokumentumok szerkesztésekor!
Említést érdemes e helyütt tenni
továbbá arról a döntéshozók meg­
fontolására érdemes precedensrôl
is, amelyrôl az adottságokban hoz­
zánk legközelebb álló „visegrádi”
EU-s partnerországokbeli kollé­
gáktól értesültem. A privát kasszák
a hazai tervezetben szereplônek
lényegében megfelelô általános
szûrôvizsgálatokat a gyermekor­
vosok és háziorvosok számára
kapitális alapon (kártyapénz)
felül finanszírozzák, mert gazdál­
kodásukban visszaigazolódott a
megfelelôen motivált alapellátók
prevenciós teljesítményének szá­
mukrahosszabb távonpozitívpénz­
ügyi kihatása. Sôt, más, az Európai
Bizottság és a WHO által támoga­
tott tanulmányok is bizonyították
e rendszer kedvezô hatását az úgy­
nevezett alacsony-közepes nemzeti
jövedelmû országok alapellátási
rendszereinek mûködtetése során!
Nem keresgélve tovább a nem­
zeti szûrôprogram nulladik ver­
ziójának tekinthetô, egyébként
szakmailag körültekintô és meg­
alapozott vázlatának hiányossá­
gait, azt remélem, hogy a kétségte­
len fontosságú alapdokumentumot
kiegészítik majd módszertani,
mindennapos gyakorlati meg­
valósíthatósággal, ellenôrzéssel,
minôségbiztosítással foglalkozó
további tanulmányok, iránymuta­
tások, protokollok, illetve a többi
közt finanszírozási jogszabályok.
Ám ha minden az eltervezettek
szerint történik, akkor sem sza­
bad kifelejteni, bagatellizálni azt a
sokszor beigazolódott tényt, hogy
országos szintû szûrôprogramok
az alapellátás felkészült, motivált
és odaadó szerepvállalása nélkül
ismét sokadszorra maradhatnak
asztalfiókok fogságában vagy bot­
ladozhatnak félsikerrel.
Dr. Hajnal Ferenc,
Szegedi Tudományegyetem, Általános
Orvostudományi Kar, Családorvosi Intézet
és Rendelô; Egészségügyi Szakmai
Kollégium Háziorvostani Tagozat
Fogászati szûrés:
22-23
milliárd igen szûkös
kapacitás
Az egészségügyi kormányzat
nemrégiben ismertette a nemzeti
szûrôprogramról szóló javasla­
tát azzal, hogy társadalmi vitára
bocsátják, majd a szakmával törté­
nik egyeztetés a véglegesítés elôtt.
Az érintett szakma, a fogászat és
a szájsebészet képviselôjeként,
illetve vezetôjeként azt mondha­
tom: a kiadott javaslat sokban
eltér az eddigi rendszertôl. Anél­
kül, hogy részletesen elemeznénk a
programot, megállapítható, hogy
egyes részei jobbak, mások inkább
visszalépést jelentenének.
máj- és vesefunkciós paraméte­
rekkel. A szomorú realitás per­
sze az, hogy a zárt és láthatóan
elégtelen kapacitású laborkasszák
miatt a kisebb-nagyobb szolgál­
tatók várólistákat állítanak fel,
illetve olykor erélyesen szólítják
fel a háziorvosokat a laborkérések
csökkentésére, akik ezek hatására
szûrôvizsgálati indokú beutalókat
az 51/1997-ben leírt jog és köte­
lesség ellenére alig mernek kiál­
lítani. Félô, hogy ugyanez lesz a
sorsa az 50 éves kortól kétévente
tervezett vastagbél(rák)szûrésnek,
lévén nem egészen olcsó módszer,
laborkasszát érzékenyen érintô
tétel a széklet-Hb analízis. Ráadá­
sul a módszer specificitásában a
még „éppen elfogadott” kategó­
riába tartozik, és a lakosság által
elôszeretettel „fogyasztott” OTC
vagy még annál bizonytalanabb
forrásból származó NSAID készít­
mények gyomor-bél nyálkahártyát
erodáló hatásának álpozitív ered­
ményeire gondolva némi szkepszist
gerjeszt a szerzôben. Az utóbbi 15
évben ugyanis közismerten több­
ször „futott neki” a szakmapolitika
a valóban egyre kevésbé halaszt­
ható kolorektálisrák-szûrô progra­
moknak, és a szakellátás elégtelen
személyi, tárgyi (endoszkópok) és
finanszírozási forrásai következté­
ben a próbálkozások minden alka­
lommal zátonyra futottak – nem
beszélve arról, hogy nagyobb kli­
nikai vizsgálatok, népegészségügyi
jellegû programok ma már kihagy­
ják, vagy kihagyhatónak tartják a
széklet-Hb analízist a kolorektális
rák szûrésében.
Az sem hallgatható el, hogy a
már több mint 10 éves Nemzeti
Népegészségügyi Program a mos­
tanihoz képest a szûrôvizsgálatok
szélesebb körét vállalta, lásd
mozgásszervi, mentális állapotot
felmérô vizsgálatok. A döntés­
hozók figyelmét ismét érdemes
lenne felhívni arra, hogy nemcsak
a kisgyermekkorban, hanem az
idôsödô korosztályokhoz tartozók
körében is fokozódó fontosságú
az alapvetô érzékszervi funkciók
módszeres, figyelmes vizsgálata.
Általánosságban jegyezhetômeg,
hogy a tervezetbôl hiányzik az
alapellátás szereplôitôl egyébként
joggal elvárt közösségi-szociális-
Az alapellátás nélkül újfent
csak botladozás jöhet
A hazai egészségpolitika fe­le­
lôseitôl a 2011-ben felállt új Egész­
ségügyi Szakmai Kollégium több
érintett tagozata kapta, és vál­
lalta közös feladatként a nemzeti
szintû szûrôprogram pontosított,
egyszerûen átlátható rendszeré­
nek újbóli kialakítását a feladatok
egészségügyi szakirányok szerinti
megosztásával. A gyermek-alapel­
látó, háziorvostani, fogorvostani
és több, szakellátáshoz tartozó
tagozat közös munkálkodásának
eredményeként valóban a kollégi­
umi közösségen belül került szak­
mai nyilvánosságra kész állapotba
az új nemzeti szûrôprogram algo­
ritmusa, táblázati formájú szûrési
feladatsora, az életkori csoporto­
kat és a hozzájuk rendelt szakmai
kötelezettségeket, felelôsi köröket
felsoroló dokumentum. A didak­
tikusan egyébként gyermek és
felnôtt korosztályra külön-külön
elkészült javaslat egyszerûsége,
átláthatósága és egyértelmûsége
mellett olyan volumenû progra­
mot vázolt fel, amely ugyanakkor
ismét tetemes társadalmi kötele­
zettségvállalást feltételez.
Az elkészült tervezetben látok
még kérdéses elemeket. A 21
évestôl 65 éves korig tartó élet­
szakaszban nem világos, mi lehet
az évente kötelezô általános vagy
ötévente elôírt részletes háziorvosi
fizikális vizsgálat közötti különb­
ség. Az általános fizikális vizsgá­
lat elveim szerint ugyanis mindig
részletes, figyelmes és felelôsséggel
végzett, viszont kétségtelen, hogy
pontosan az ominózus korosztá­
lyokat nehéz felszólítással évente
az egészségügy színe elé állí­
tani”, akármelyik néven illetett
fizikai vizsgálat alá kívánjuk is
vetetni ôket. Itt lehetne helye a
munkavállalókkal szükségszerûen
találkozó foglalkozás-szakorvosi
leletek háziorvosi megfelelôikkel
lehetséges „találkoztatásának”,
mely mindkét ellátói csoport sike­
rét hozhatná és a páciensek érde­
két is szolgálná. Nem lenne tehát
szerencsés, ha folytatódna, még
inkább szorítóvá válna az a gya­
korlat, amely alapellátó teameket
tetemes idô- és költségráfordí­
tásokkal arra kényszerít, hogy a
pácienseknek reménytelenül kipos­
tázott berendelô levelek regisztrá­
ciós blankettáival legyenek ezután
is kénytelenek megvédeni magukat
a hatósági büntetéstôl!
Ugyanitt látom szükségesnek
kitérni a 39 évig öt-, 65-ig pedig
kétévente elôírt általános, de tény­
legesen csak koleszterint és vércuk­
rot említô laborvizsgálati kötele­
zettségre, amely kevéssé életszerû,
racionális és gazdaságos. Ehelyett
ki lehetne (kellene?) egészíteni a
vizsgálatokat olcsó és elfogadható
eredményû, akár tesztcsíkos vize­
letvizsgálattal, vérképpel, alapvetô
Gondolatszemelvények egy tervezet kapcsán
Készül a nemzeti szûrôprogram
folytatás az 5. oldalon