2024. április. 28., vasárnap - Valéria.
hirdetés

Valami Amerika: egymásra épülő rendszer

Orbán Viktor kormányfő kedden napirend előtti felszólalásában – miután köszönetet mondott az árvíz elleni védekezésben résztvevőknek – arról beszélt, a kabinetnek meg kell vizsgálnia, hogy ez a vészhelyzet az államszervezet mely pontjainál mutat rá gyengeségekre, hol kell megerősíteni az államot. A MedicalOnline utána járt, az Amerikai Egyesült Államok vezetői milyen szervezeti struktúrát építettek ki a váratlan, és előre jelezhető természeti katasztrófák mielőbbi felszámolásáért. Hogyan épülnek egymásra a helyi, a szövetségi és a kormányzati szervek?

Szövetségi Katasztrófakezelő Ügynökség – FEMA

Abban az esetben, ha a helyi kormányzat vezetője központi (szövetségi) forrásokra is igényt tart a katasztrófa okozta károk nagysága vagy lefolyásának intenzitása miatt, akkor a FEMA-hoz (Federal Emergency Management Agency – Szövetségi Katasztrófakezelő Ügynökség) fordulhatnak az érintettek. Az Ügynökség több, mint 4 ezer azonnal mozgósítható alkalmazottal rendelkezik országszerte, kiterjedt kapcsolatrendszerének köszönhetően több tízezer ember mozgósítására is képes. A központban dolgozó 3 700 munkatárs feladata a katasztrófavédelmi intézkedések koordinációja, ami a helyszínen dolgozók erőfeszítéseinél talán még fontosabb feladat. A FEMA órák alatt képes mentőcsapatokat, élelmet, elektromos áramot, ivóvizet, védelmet és egyéb alapvető szükségleteket kielégítő termékeket és szolgáltatásokat biztosítani a katasztrófa sújtotta térségeknek.

A FEMA a Belbiztonsági Minisztérium alá tartozó szervként szoros, napi szintű kapcsolatban áll a hadsereggel és az önkéntesekből álló amerikai Nemzeti Gárdával – ez jelentős mértékben megkönnyíti a mentési munkálatokat.

Kivételes intézkedések

Hosszú távon a helyreállítási és újjáépítési munkák kerülnek előtérbe, amihez megint csak igény szerint jelentős szövetségi forrásokat lehet igénybe venni, ám ehhez az Egyesült Államok Elnökének nyilatkozatban kell elismernie el a katasztrófa súlyosságát (Presidential Major Disaster Declaration) – szigorú szabályozás határolja be a kihirdetési körülményeket, így csakis hurrikán, földrengés, áradás, tornádó vagy tűzvész esetén rendelhetők el a kivételes intézkedések. Az elnök bizonyos esetekben mégis kivételt tehet – ilyenre láthattunk példát a Mexikói-öbölben történt olajfúrótorony-baleset és az azt követő olajszivárgás okozta hatalmas partmenti károk és ökológiai katasztrófa esetében.

Súlyos katasztrófák esetén az elnöki rendelkezés után létrehoznak egy elkülönített szövetségi pénzalapot az újjáépítési munkák finanszírozására, amelyben azonban az állami és helyi forrásoknak (önrésznek) kiemelt szerepet kell játszania. A helyi önrész arra sarkallja az érintetteket, hogy hatékonyan használják fel a rekonstrukciós forrásokat, és a jövőben nagyobb figyelmet fordítsanak a prevencióra. A FEMA professzionális pénzügyi menedzsmentet biztosít az újjáépítési alap felhasználásakor, közvetlenül ők felügyelik a források felhasználását.

Az amerikai katasztrófa-elhárítási politikát a következő hat pontban lehet összefoglalni:

  1. A helyi kormányzat reakciója: azonnali intézkedések, segítség kérése az önkéntes szervezetektől, a források kimerülése esetén az állami intézményekhez fordulnak.
  2.  Állami intézkedések: Nemzeti Gárda mozgósítása, állami források utalása és állami szervek átcsoportosítása a helyszínre.
  3.  Kárfelmérés: helyi, állami, szövetségi és civil szervezetek paritásos bizottságokban határozzák meg a károk méretét.
  4. Kormányzó (az állam vezetője) indítványa az elnökhöz: vészhelyzet kihirdetése, ha rendelkezésre áll az állami és helyi önrész.
  5. A FEMA értékeli a kárfelmérő jelentést, maga is tájékozódik, értékeli az állami források elégségét, bevonja a civil szervezeteket – majd javaslatot tesz a Fehér Háznak a vészhelyzettel kapcsolatban.
  6. Néhány órától egészen több hétig tarthat az elnöki jóváhagyás időtartama – ez elsősorban a katasztrófa által támasztott igényeken múlik, a FEMA tájékoztatja az érintetteket az elnöki döntésről, ami általában nem tér el a FEMA javaslatától.

A katasztrófa helyzet és a közegészségügyi problémák

A katasztrófakezelés után adódó közegészségügyi problémák elhárításáért az amerikai Egészségügyi Minisztérium (Department of Health and Human Services) egyik legfontosabb szakosított intézete, a CDC (Centers for Disease Control and Prevention – Járványügyi és Prevenciós Központok) felel. A CDC rendkívül komplex szervezet: tevékenységi körébe tartoznak azok a feladatok, melyeket a FEMA nem képes ellátni – így kiemelt szerepe van a lakosság és az intézményrendszer felkészítésében a katasztrófahelyzetekre, e célból tanácsadási, stratégiakészítési, pszichológiai és koordinációs szolgáltatásokat nyújt.

A CDC komoly szerepet vállal a közvetlen mentési munkálatokban is, a veszélyelhárítás utáni időszakban pedig egyértelműen a legfontosabb szerepet kapja. A CDC katasztrófákkal kapcsolatos legfőbb két feladata az állampolgárok felkészítése katasztrófahelyzetekre, működtesse azokat a szervezeteket, amik mentálisan és képességekben is felkészítik a lakosságot e helyzetekre. Másfelől a CDC felügyeli az egészségügyi intézményrendszer felkészültségi fokát, legyen szó gyógyszerkészletekről, kapacitásokról vagy humán erőforrásról. A katasztrófahelyzetek ideje alatt a CDC azon szervei, melyek közvetlenül részt vesznek az elhárításban, kikerülnek az Egészségügyi Minisztérium fennhatósága alól, és a koordinációért felelős Belbiztonsági Minisztérium irányítása alá kerülnek – így rendelkezik a Nemzeti Elhárítási Keretrendszer (National Response Framework).

A CDC rendkívül rugalmas szervezeti felépítése egyrészt biztosítja, hogy a kirendelt szervek gyorsan tudjanak alkalmazkodni az új irányításhoz, másrészt lehetőséget teremt arra, hogy a szervezet értékes tapasztalatokhoz jusson a hadsereggel, a Nemzeti Gárdával vagy éppen az elhárításban leginkább jártas FEMA-val való együttműködésből. Végül a CDC az, ami bábáskodik az újjáépítés feltételeit megteremtő közegészségügyi intézkedések felett, ekkora már újra az Egészségügyi Minisztérium fennhatósága alatt.

A katasztrófaelhárítás tehát rendkívül szervezett és rugalmas keretek között zajlik Amerikában:

  • a felkészítést, a prevenciót a CDC intézi, hiszen itt találhatók azok a kulcskompetenciák (kormányzati tanácsadás, oktatás, tréning, pszichológiai felkészítés), amik szükségesek az intézményrendszer és a lakosság felkészítésére
  • a rövid távú intézkedéseket a Belbiztonsági Minisztérium, közvetlenül a hadsereg végzi a Nemzeti Gárda segítségével, a szakmai koordinációt pedig a FEMA biztosítja
  • az újjáépítési munkálatokat megelőző közegészségügyi intézkedéseket a CDC foganatosítja saját hatáskörében
  • a hosszú távú újjáépítési programot kormányzati – állami – helyi finanszírozású közös alapból fedezik a FEMA irányításával
Mezei Bálint
a szerző cikkei

(forrás: MedicalOnline)
hirdetés

Könyveink